UčPS tím: Návrh zákona o fonde na podporu športu je nepripravený, nedomyslený, miestami až zmätočný

Peter Sepeši|17. sep 2019 o 00:30

V NR SR je predložený návrh zákona o Fonde na podporu športu a prebehlo o ňom aj medzirezortné pripomienkové konanie, do ktorého sa zapojila aj Učená právnická spoločnosť. Návrh zákona predložili štyria koaliční poslanci, Dušan Tittel, Tibora Jančula (obaja SNS), Irén Sárközy (Most-Híd) a Martin Glváč (Smer-SD), hoci sa spomínal aj v programovom vyhlásení vlády. O stanovisko sme požiadali predstaviteľov Učenej právnickej spoločnosti.

Aké sú vaše hlavné výhrady voči tomuto návrhu? Ako vnímate skutočnosť, že návrh zákona je predložený na sklonku aktuálneho volebného obdobia a zdá sa, že šitý horúcou ihlou ?

V prvom rade je vhodné uviesť, že samotnú myšlienku inštitútu Fondu na podporu športu neodmietame. Naše zistenia, výhrady i otázky sme uviedli do pripomienok v rámci medzirezortného pripomienkového konania (MPK), ktoré sa však pri poslaneckom návrhu zákona nevyhodnocujú a majú iba informatívny charakter pre poslancov.

Otázky, ktoré sa v súvislosti s fondom vynárajú, sú najmä:

Potrebuje Slovensko vôbec takýto Fond na podporu športu ? Aký je vlastne zámer predkladateľov návrhu zákona ? Je zámerom nahradiť alebo doplniť dotačné schémy ministerstva školstva ? Je skutočne cieľom rozbehnúť športové poukazy, ako sa verejne tvrdí, alebo poukazy majú poslúžiť len ako zásterka pri získaní 20 mil. eur na iné športové projekty ?

Ak sa na návrh zákona pozrieme cez prizmu predpokladaného cieľa: Vytvoriť verejnoprávnu inštitúciu po vzore Fondu na podporu umenia, ktorá bude podľa transparentných pravidiel rozdeľovať nových najmenej 20 mil. eur ročne na športové projekty a kontrolovať ich využitie, takýto cieľ sa javí byť legitímny.

Najzásadnejšou výhradou je, že návrh zákona vzniká politicky zhora za zatvorenými dverami, bez maximálneho využitia znalosti a skúsenosti, ktorú na Slovensku máme k dispozícii, či už v rámci dotknutých rezortov (financie, školstvo a prípadne aj kultúra s praktickými skúsenosťami s jej obdobným Fondom), ako aj odborníkov zo športového hnutia a tretieho sektora.

Návrh zákona tým pádom z nášho pohľadu zatiaľ nemá potrebnú kvalitu, dôvodovú správu v pripomienkach trefne zhodnotilo Ministerstvo spravodlivosti SR konštatovaním, že „dôvodová správa v skutočnosti nie je dôvodovou správou, ale len prepísaným znením navrhovaných právnych noriem”.

Hoci bolo Zriadenie Fondu na podporu športu súčasťou úloh programového vyhlásenia vlády na roky 2016-2020, zákon predložili koaliční poslanci. Aké sú pozitíva a negatíva takto zvoleného postupu ?

„Pozitíva” vidia zrejme iba poslanci a tí, ktorí ich presvedčili, aby takýto návrh podali. Zrejme ide o to získať čas, a ak si dovolíme možno trochu špekulácie, aj stihnúť zriadiť fond ešte do volieb, obsadiť funkcie vo fonde svojimi ľuďmi… ale čo bude potom ? Dôkazom uponáhľanosti snahy o prijatie zákona je aj fakt, že podľa stanoviska ministerstva financií výdavky na Fond nie sú vôbec zahrnuté v rozpočte verejnej správy na roky 2020 až 2022. V pripomienkach sa dokonca spomína, že z návrhu zákona nie je zrejmé, či ide o nové peniaze alebo len o relokáciu prostriedkov určených na šport z rozpočtu ministerstva školstva. Ak by malo ísť len o relokáciu existujúcich prostriedkov, celý zákon o fonde by nedával zmysel. V takom prípade by bolo oveľa výhodnejšie zriadiť na ministerstve školstva mimorozpočtový účet a tam viesť v osobitnom režime prostriedky účelovo určené na šport, na športové poukazy, na lyžiarske poukazy. Všetko určené na športové aktivity, čo by pri nevyčerpaní počas rozpočtového roka mohlo na konci roka prepadnúť naspäť do štátneho rozpočtu a šport by o tieto prostriedky prišiel.

V predloženom návrhu zákona sú mnohé veci nedotiahnuté, transparentnosť nie je jeho cieľom. Cieľom je dostať peniaze do komisií a správna rada rozhodne (nie zákon), aký objem prostriedkov, na aký účel, podľa akých kritérií, komisiami v akom zložení pripravia návrh rozhodnutia o projekte a komu sa nakoniec rozhodnutím správnej rady budú peniaze poskytovať. Už teraz je zrejmé na podklade zaslaných pripomienok zo strany viacerých (aj) ústredných orgánov štátnej správy, že sa v rámci legislatívneho procesu v Národnej rade SR bude pripravovať rozsiahly pozmeňovací návrh, aby sa zachránilo a opravilo, čo sa ešte bude dať.

Najviac výhrad bolo v pripomienkovom konaní vznesených voči športovým poukazom – týkali sa nielen vekového rozšírenia počtu poberateľov poukazov, ale aj očakávaného komplikovaného uplatňovania poukazov. Aké sú vaše výhrady voči tejto podobe športových poukazov a ako by ste ich chceli riešiť ?

Nová úprava športových poukazov ako jedného z typov projektov na podporu športu je krokom späť. Podľa textu návrhu zákona, dôvodovej správy a ostatných legislatívnych materiálov sa v podstate ani nedá urobiť si predstavu o tom, ako by systém športových poukazov mal fungovať. V tomto smere je navrhovaná úprava nejednoznačná až zmätočná. Z transparentnej úpravy športových poukazov, na ktoré malo mať nárok na princípe rovnosti cca 600-tisíc detí od 5 do 14 rokov, sa podľa návrhu zákona má zmeniť na celoplošnú podporu mládeže až do 23 rokov veku (cca 1,2 mil. osôb). Na základe schvaľovania projektov na podporu mládeže sa má vygenerovať zoznam poskytovateľov športových poukazov, čo pripomína trochu systém stravných lístkov, kde si rodič pre svoje dieťa za sumu zvýhodnenú o príspevok zakúpi športový poukaz, ktorý si uplatní na úhradu výdavkov na športovú činnosť svojho dieťaťa. Ale to je len dohad, z návrhu zákona ani z dôvodovej správy vôbec nie je jasné, ako vlastne má systém športových poukazov ako dôležitá celospoločensky očakávaná systémová zmena fungovať.

Považujete vznik tohto Fondu za prvý krok ku vytvoreniu finančného centra, kde sa budú v konečnom dôsledku sústreďovať všetky financie vynakladané na šport zo štátneho rozpočtu ? Ak áno, aké by boli pozitíva a negatíva takéhoto centra ?

Financovanie športu je základným nástrojom na uskutočňovanie štátnych politík v oblasti športu. Oblasť športu je podľa kompetenčného zákona v pôsobnosti ministerstva školstva. Ak by malo byť celé financovanie športu presunuté z ministerstva školstva do Fondu na podporu športu, ministerstvo školstva by stratilo základný nástroj na realizáciu štátnych politík v oblasti športu a teda nevyhnutne by si to vyžiadalo, aby sa s peniazmi presunuli aj kompetencie (inak by ostali ministerstvu školstva kompetencie bez peňazí, čo nedáva zmysel). Ale v takom prípade by už nešlo o zriadenie „Fondu”, ale o „štátny úrad pre šport” alebo dokonca o „ministerstvo športu”.

Pozitívom je nových najmenej 20 mil. eur na projekty podpory športu a možnosť, aby do fondu na rôzne športové účely boli poukázané aj ďalšie štátne alebo aj iné prostriedky, ktoré budú v úplne inom, pre šport výhodnejšom režime, ako keby boli vedené na rozpočtovom účte ministerstva školstva.

Pravidlá upravené v návrhu zákona však nie sú dostatočnou garanciou toho, že sa rozbehnú športové poukazy a ako bude celý proces vyzerať. Rovnako v ňom chýbajú silné garancie transparentnosti procesu rozdeľovania verejných prostriedkov, ktoré minimalizujú možnosť subjektívnych vplyvov, pretože zákon ponecháva priveľa procesov na komisie a správnu radu bez ustanovenia zákonných mantinelov. 

Bez ohľadu na to, či zákon o fonde prejde v Národnej rade SR, športu by určite pomohlo zákonom upraviť osobitný režim správy verejných prostriedkov účelovo určených na plnenie verejného záujmu v športe. Tento režim by mal umožniť jednak to, aby sa na konci roka prostriedky preniesli do ďalšieho roka a tiež, aby pri prostriedkoch účelovo určených na projekty výstavby športovej infraštruktúry bolo možné tieto prostriedky použiť vo viacerých rozpočtových rokoch tak, aby bolo možné bez stresu a hrozby vrátenia či prepadnutia prostriedkov starostlivo pripraviť stavebné projekty, vybaviť územné rozhodnutia, stavebné povolenia, absolvovať verejné obstarávanie a kvalitne zrealizovať stavbu.

Súvisiaci obsah

Nachádzate sa tu:
Domov»Futbalnet»UčPS tím: Návrh zákona o fonde na podporu športu je nepripravený, nedomyslený, miestami až zmätočný